اهداف انجمن: این انجمن به منظور کمک به دانشجویان و تازه واردین به کانادا، صرفه جویی در زمان و هزینه و استفاده از تجربیات دیگران راه اندازی شده است.

ارسال پاسخ 
کلیاتی در مورد خرید ماشین
2013-02-02, 12:37 PM
ارسال: #1
Lightbulb کلیاتی در مورد خرید ماشین
نکته 1: حتما قبل خرید ماشین با چند تا از بچه هایی که ماشین دارن صحبت کنید.
نکته 2: هر ماشینی که بخرید لااقل ماهانه 250 دلار هزینه داره. که حدود 150 دلارش بیمه و مابقی بنزین و هزینه های جانبیش هست.
یه سری کلیات:
در اين جا خريد ماشين دست اوّل رو اغلب مثل ایران بصورت قسطی و اجاره به شرط تملیک و با درامد ماهیانه متوسط میخرن. اگه هم پول نقد بالای 15000 تا بتونید هزینه کنید میشه نقد خرید. شاید حال و حوصله سوار شدن به اتوبوس و معطلي هاي اون رو نداشته باشيد و مصمّم بشيد که گروني بيمه و بنزين (ليتري حدود يک دلار و سي سنت) و تعميرات ماشين رو به جون بخريد و يک ماشين دست دوّمِ تر و تميز براي خودتون دست و پا کنيد.
براي پيدا کردن خودروي مناسب بازم بهتره از سایت windsor.kijiji.ca شروع کنید؛ قسمتي از جمعيتي که در اين سايت تبليغ خودروشون رو قرار مي‌دن، به صورت شخصي و بدون واسطه مي‌خوان ماشينشون رو بفروشند و بدين ترتيب گرچه ممکنه قيمت بالايي پيشنهاد بدن، ولي شما مي‌تونيد تخفيف بيش‌تري بگيريد و ديگه نگران سود واسطه‌ها و دلال‌ها نباشید.
تجربه نشون داده که شما با مبلغ هزار تا 8000 دلار ميتونيد يک ماشين قدیمی 10 ساله به بالا تا یه ماشین تر و تمیز 5-6 ساله رو براي خودتون دست و پا کنيد. خوب در بياد که عالي ميشه. بدم در بياد زود ردش کنيد بره که به دردسر تعميراتش نمي ارزه.
اگر سراغ دلال مي‌ريد، که خودش مراحل رو انجام مي‌ده و شسته و رُفته ماشين رو تحويلتون مي‌ده؛ توصیه نمیشه چون گرونتر در میاد. امّا اگه به صورت شخصي مي‌خواهيد ماشين رو به صورت مستقيم بخريد، به اين نکات توجّه کنيد: ماشين مورد نظر بايد توسّط فروشنده مراحل ETest و Safety رو طي کرده باشه (اگه از زماني که ETest رو پاس کرده (قبول شده)، دو سال اعتبار داره و اگه منقضي شده بود، بايد دوباره پاس بشه که اين کار رو به عهده فروشنده هستش.
بعد از چک کردن ظاهر ماشين و کيلومتر و مسائل فنّي (دقّت داشته باشيد که نوع خودرو، کيلومتر، سال توليد و تورفتگي و خراش و تصادفي بودن يا نبودن ماشين خيلي در قيمت اون مؤثّره و از ابزارهاي شما براي گرفتن تخفيف محسوب مي‌شه)، نوبت اون مي‌رسه که از فروشنده بخواهيد تا Used Vehicle Information Package (UVIP) رو تهيه کنه. در اون بسته مشخّصات ماشين مثل مشخّصات فنّي (رنگ، سال توليد، نوع و غيره) و همين طورVehicle Identification Number (VIN) نوشته شده. دقّت کنيد که VIN رو با شماره‌ي VIN مندرج روي بدنه (احتمالاً روي داشبورد، جلوي فرمان) مطابقت بديد تا خدايي نکرده ماشين دزدي نباشه و از اين طريق متوجّه بشيد که اين بسته‌ي UVIP متعلّق به اين خودرو هست؛ در اين بسته‌ي UVIP نام دارندگان خودرو از ابتداي تاريخ! تا به کنون هم نوشته شده که از اين جا مي‌تونيد متوجّه بشيد که در تا الان ماشين چند دست چرنيده و در حال حاضر چند نفر صاحب خودرو هستند و اين طوري ديگه پول رو به کسي که فقط مثلاً سه دُنگ ماشين رو داره، نمي‌دهيد (دقّت کنيد که در UVIP نام دارندگان خودرو در حال حاضر رو با نام دارندگان خودرو در زمان قبل اشتباه نگيريد.) همين طور يک برآورد حدودي از ارزش دلاري خودرو بر اساس اطّلاعات موجود نوشته شده که مي‌تونه تخمين خوبي رو براي مقايسه‌ي قيمت ماشين به شما بده و در صفحه‌ي آخر نيزBill of Sale وجود داره که در اون جا با نوشتن ذکر نام خريدار و فروشنده و مبلغ خريد و تاريخ و امضاء، مي‌شه گفت که Bill of Sale تبديل به سند خريد خودرو مي‌شه.
مدرک ديگه‌اي که خيلي مهمّه، Ownership خودرو هست که دو قسمت موازي هم داره؛ قسمت سمت چپ مربوط به ماشين و قسمت سمت راست مربوط به پلاک خودرو هست که مثل ايرانِ خودمون هر پلاکي متعلّق به شخص هست. هنگام نقل و انتقالِ خودرو کافیه فروشنده مشخصات خریدار رو در قسمت مربوطه را در Ownership card (ستون چپ) را پر کنه و پس از امضا به خریدار بده. در قسمت اطلاعات صاحب خودرو مشخصات صاحبان خودرو درست مثل UVIP پر شده است. مطابقت مشخصات گواهي‌نامه‌ي فروشنده با مشخصات مندرج روی Ownership و UVIP ضروری هست. در قسمت سمت چپِ Ownership شما مي‌تونيد مشخّصات فنّي ماشين رو هم دوباره ببينيد. VIN (Vehicle Identification Number) هم اون جا نوشته شده که مي‌تونيد با VIN موجود در UVIP و با VIN موجود در خودرو تطابق بديد. در زمان انتقال خودرو، در پشت قسمتِ چپِ Ownership بايد اسم خودتون و فروشنده و امضا و قيمت فروش و بقيه‌ي اطّلاعات رو بنويسيد که خيلي خيلي مهم هست.
اگه خواستيد خودرو رو بخريد، بايد بسته‌ي UVIP رو از فروشنده بگيريد. تهيه‌ي اين بسته به قانونا به عهده و خرج فروشنده است. ولی در خرید های شخصی بسته به توافق میتونه این هزینه به عهده شما باشه. Bill of Sale داخل UVIP رو هم که پُر مي‌کنيد و امضاء مي‌کنيد. توصيه‌ي آخر اين که تا سوييج ماشين رو نگرفتيد، پول رو ندهيد.
در استان انتاريو، بايد سيزده درصدِ مبلغ خريد يا مبلغ برآورد شده در UVIP (هر کدام بيش‌تر باشد) رو به عنوان ماليات پرداخت کنيد.
نکته 1: تا زماني که Etest، Safety، Ownership امضا شده، UVIP وBill of Sale امضا شده (براي معامله‌ي بدون واسطه)، گواهي‌نامه‌ي G2 يا full G و همين طور بيمه نداشته باشيد، پلاک رو نمي‌تونيد تهيه کنيد و براي حمل و نقل ماشين بايد از جرّثقيل استفاده کنيد (حتّي براي انتقال به تعميرگاه).
نکته 2: با گواهي‌نامه‌ي G1 مي‌تونيد ماشين رو به نام خودتون بکنيد؛ امّا بيمه نمي‌تونيد بکنيد يا اين که با يک مبلغ نجومي مي‌تونيد بيمه بکنيد؛ پس چون گرفتن پلاک منوط به داشتنِ بيمه هست، گرفتن پلاک با گواهي‌نامه‌ي G1 غيرممکنه. اگر ماشين شما به هر علّتي پلاک نداشته باشه و در خيابان يا مکان‌ها و پارکينگ‌هاي عمومي پارک شده باشه، پليس با جرّثقيل ماشين‌تون رو مي‌بره؛ پس بايد ماشين بدون پلاک رو در Private Property پارک کنيد تا در امان باشه.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان